Archive for maj, 2009

22 maj, 2009

Pregorexi – eller, ser den här magen stor ut på mig?

Pregorexi. Ännu en variant på ätstörning. Denna gång handlar det om gravida kvinnor, som absolut vill behålla sin kropp som den var före graviditeten.

Att äta för lite under graviditeten ökar riskerna för det ofödda barnet, som kan drabbas av missbildningar, låg födselvikt, hjärtklappning, anemi och rakit. Det är också så att mammans kropp prioriterar barnet under en graviditet, och om mammantill exempel får i sig för lite kalcium kommer barnet att få det som den behöver först – och mamman ökar sin egen risk för osteoporos.

Blivande mammor varnas också för att inte äta för mycket under graviditeten, eftersom det ger upphov till en lång rad andra hälsorisker. Så – ingen press, gör bara alltig perfekt…

Hur ska man veta vad som är lagom? Här kan du läsa om Livsmedelsverkets råd till gravida kvinnor.

Referens:
What Is Pregorexia? Jennifer Mathieu,
Journal of the American Dietetic Association, Volume 109, Issue 6, June 2009, Pages 976-979 Available online 21 May 2009.

19 maj, 2009

Trängselskatt och fysisk aktivitet

Nästa tisdag läggs en ny avhandling fram vid Karolinska Instituetet, ”Health enhancing physical activity, sociodemographic factors and the neighbourhood environment.” Avhandlingen har undersökt hur stor andel av Sveriges befolkning som är tillräckligt fysiskt aktiva, samband mellan fysiska faktorer i miljön och hur den fysiska aktiviteten påverkas av större förändringar, såsom införandet av trängselskatt i Stockholm.

Avhandlingen konstaterar att 63% av Sveriges vuxna befolkning är fysisk aktiv i enlighet med rådande rekommendationer, men att variationen mellan befolkningsgrupper är stor.

Författaren heter Patrick Bergman, och han kommer presentera sin avhandling klockan 09.00, 26 Maj 2009 på KI i Huddinge. Gå dit och lyssna om ni har möjlighet!


8 maj, 2009

SOK…

…det vill säga Sveriges Olympiska Kommité har i dagarna lanserat en ny kostpolicy. Läs mer här!

Kostpolicyn och rekommendationerna för elitidrottare från 2000 har setts över och uppdaterats – och tre huvudsakliga förändringar syns i de nya rekommendationerna:
  • Kostens timing – kostens påverkan på träning- och tävlingssituationer för att nå bäst effekt
  • Balansen mellan energikällorna kolhydrater, protein och fett under träningsperioder samt
  • Ett ännu skarpare avståndstagande kring (miss)bruket av kosttillskott
8 maj, 2009

Sportdryck eller inte?

I gårdagens Svenska Dagbladet stod att läsa att ”sportdrycker förstör effekten av träning”. Bengt Saltin, en av de största idrottsforskarna har intervjuats och säger bland annat att: ”Tillför du socker efter träningen så bryts fettförbränningen tvärt av. Det innebär att sportdryck direkt efter ett träningspass tar bort effekten av passet. Och då kan man lika gärna stanna kvar i soffan.”

Som vanligt så gäller det givetvis att tänka efter själv. Tränar man främst för att gå ner i vikt så behöver man givetvis se över sitt energiintag. Tränar man för att öka sin prestation så bör man se till att äta och dricka ordentligt efter sitt pass – dock kanske inte sportdryck utan snarare näringstät mat med både proteiner och kolhydrater. Och effekten av passet – här beror det ju på vilken effekt du är ute efter!
I vissa situationer har dock sportdryck en plats – t.ex. om du tränar långa pass eller i tävlingssituationer.
3 maj, 2009

Frukt och fruktos

Om DN:s artikel om att frukt skulle göra folk feta – läs Anki Sundins inlägg om detta! Samtidigt kan vi passa på att skämmas lite över att vad som helst publiceras i våra största dagstidningar….