Archive for juni, 2010

21 juni, 2010

Anki Sundin VS Colting, 1-0

http://ngruppen.blogspot.com/2010/06/om-kolhydratbluffen-mina-resonemang.html

16 juni, 2010

Om dieter och vad de innehåller

Träningslära finns idag ett blogginlägg där en studie som jämfört fyra kända dieter och deras näringsinnehåll tas upp. Intressant läsning, och verkligen en anledning till att fundera över vilka kostråd man följer!

10 juni, 2010

Renée Voltaire

Jag brukar ju sällan eller aldrig tipsa om några produkter – men jag har faktiskt hittat en ny favorit: Renée Voltaires Lakritspastiller. Pastillerna är ekologiska, innehåller 100% lakritsextrakt och ingenting annat – och två såna botar verkligen eventuellt godissug. Oftast så tycker jag att Renée Voltaires produkter är alldeles för dyra, allvarligt talat – att betala 599:-/kg som man får göra för hennes torkade äppelbitar är för dyrt, men de här räcker i en evighet.

1 juni, 2010

Den gamla Svea Nutrition-bloggen…

…hittar du här!
http://www.sveanutrition.blogspot.com/

1 juni, 2010

Minska cancerrisken!

Från professorn där jag gjorde mina exjobb!

Enkla metoder kan halvera risken för cancer

Med relativt enkla metoder kan antalet cancerfall halveras – visar en stor svensk studie.
– Med inte så komplicerade, rentav enkla medel, kan man få jättestora effekter. Vi pratar om halvering av antalet cancerfall, säger Alicja Wolk, professor vid Karolinska Institutet, till Ekot.
Forskarna har följt totalt 25 000 svenska kvinnor under en tidsperiod av 11 år och de har sett tydliga samband mellan fem faktorer och risken att utveckla cancer. Dessa fem faktorer är kost, rökning, alkohol, kroppsvikt och fysisk aktivitet. Forskarna menar dock att man inte behöver vara någon extrem renlevnadsmänniska för att kraftigt minska risken att drabbas, men rökning bör man låta bli. Men när det gäller kost, räcker det att man har någorlunda bra kost, och vad gäller alkohol så är det okej att ta ett glas då, men i måttliga mängder.
Alicja Wolk berättar till Ekot att ett par kilos övervikt inte heller gör någon stor skillnad. Det viktiga är att man inte är fet, det vill säga har ett BMI, Body Mass Index, över 30. Enligt studien är däremot fysisk aktivitet desto viktigare. För att uppnå den halverade risken krävs det en timmes motion om dagen. Men det viktigaste budskapet med studien är att man inte behöver leva på något extremt sätt för att uppnå stor effekt och kraftigt minska risken att få cancer, menar Alicja Wolk. – Det är intressant att man inte behöver vara någon sorts asket för att minska risken för cancer, säger hon till Ekot.