Det kom en fråga…

Här om dagen fick jag ett par frågor mailade till mig, och tyvärr har jag lite för mycket att göra just nu för att hinna med några uttömmande svar – men några korta svar om vad jag tror följer nedan!

  • Hur kommer det sig att det finns så skilda kostråd?
  • Hur kan forskare komma fram till så olika slutsatser?
  • Vad anser du, kan en idrottare prestera lika bra på en kolhydratskost som på en fettkost och hur kommer det sig att forskare är oense i ämnet?
  • Hur kan olika forskning komma fram till så olika slutsatser gällande kolhydratskost respektive fettkost?
  • Finns det något rätt och fel i kostväg för idrottare – är en kost med mer kolhydrater eller mer fett bäst för en motionär?

Människan är väldigt anpassningsbar, och många människor kan klara sig bra på en kost som innehåller både mycket kolhydrater eller mycket fett – det har varit en förutsättning för att vi skall överleva och utvecklas som ras. Sen har vi alla olika genetisk makeup, och för vissa av oss så passar en kost med den ena eller den andra makronutrienten i överflöd bättre. Och att olika studier kommer till så olika slutsatser kan till exempel beror på att urvalet har varit litet, och att det är svårt att kontrollera alla parametrar i ett urval (Hur motiverade är deltagarna? Geografi? Nationalitet? Kön, ålder, socialt tryck?). Stora studier är ändå relativt likriktade – men då uttalar man sig å andra sidan om vad som är bra för den stora gruppen. Det är alltid viktigt att skilja på individuella kostråd (Björn Ferry t.ex. preserar ju utmärkt på en fettkost, men skulle Gunde göra det? Det finns elitidrottare som är veganer – det passar dem. Men skulle det passa någon annan?). Alldeles oavsett så måste man hitta det upplägg som passar bäst för en själv. ALLA mår bra av att ta bort (eller iallafall begränsa!) godis, chips, snabbmat och läsk (och det är där jag tycker att fokus borde ligga! Fokusera på näringstäta livsmedel, oraffinerade råvaror, laga maten själv!). Sen mår vissa bra av att begränsa kolhydraterna. Och vissa mår bra av att äta mindre fett, eller förändra fettkällorna. Det finns så mycket att ta hänsyn till, och den personliga livssituationen, det psykiska måendet och effekten av att göra något man verkligen tror på, oavsett om det är att äta stor del fett eller att vara vegetarian ska man inte underskatta. Jag tror också att det blir ännu viktigare att hitta exakt rätt kost för just dig om du ska prestera på elitnivå. Om du är motionär så går det bra ändå – men du kan givetvis må bättre genom att välja det ena eller andra!

Just nu skriver Svenska dagbladet mycket om Danmarks fettskatt – en diskussion som iallafall jag tycker blir allt för svår. Hur ska man välja ut dessa livsmedel? Att införa en skatt på feta livsmedel (lax? olivolja?) vore vansinne. Att göra det på godis, mycket bättre. Men vem ska dra gränsen för vad som ska räknas som godis?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: