Tisdagsmat

Frukost: 2 smörgåsar (gärna grovt rågbröd) med 1/2 avokado (alltså, 1/4 på varje) + en msk keso på varje. 2 kokta ägg, 1 glas juice (välj en ekologisk och helst färk/nypressad – jag lovar att det är värt pengarna smakmässigt).

Mellanmål: 5-6 valnötter (för visst har du kvar sen jul?)

Lunch: Blomkåls- och brysselkålslåda från måndagen

Mellanmål: Kokossmoothie med rårörda hallon (orginalrecept från nlife) 1 KRAVbanan, 2 dl mild naturell ekologisk yoghurt, 2 msk riven kokos, 1/2 dl rårörda hallon (använd frysta tinade hallon, rör i hop dem till en smetig massa), 1 tsk kanel. Mixa bananen med yoghurt, kokos och kanel. Häll upp smoothien på glas och häll de rårörda hallonen på toppen. Mums!

Middag: Morotssoppa med ingefära och apelsin – orginalrecept av Klara Desser, men jag har förstås ändrat litegrann… (rotfrukter är perfekta att använda på vintern!)

4 portioner

2 gula lökar
6 morötter
2 cm riven färsk ingefära
2 apelsiner
2 msk smör
7 dl vatten
Salt och peppar
1 msk Reneé Voltaire Lantbuljong
1 dl ekologisk crème fraiche
1 dl matyoghurt, 8-10 %
En liten näve pumpafrön

Skala och hacka löken, och fräs den på svag värme i smöret. Skala och riv morötterna grovt. Pressa apelsinerna. Lägg i morötter och ingefära i löken, fräs 2-3 minuter till. Häll på vatten och låt koka upp, salta, peppra och ha i buljongen och låt koka i runt 10 minuter. Rosta pumpafröna i torr stekpanna. Mixa soppan om du vill, ha sedan i crème fraiche, yoghurt och apelsinsaft. Servera med pumpafrön på sidan och något gott bröd – jag köper helst mitt bröd på Fabrique eller på Petit France, men om jag inte har vägarna förbi funkar Fazers Ekologiska Skepparhalvor också. Använd gärna ett proteinrikt pålägg, jag gillar keso & avokado som du ju har sedan frukosten (protein från keson, fett från avokadon).

2 kommentarer to “Tisdagsmat”

  1. Åh, perfekt! Jag skulle just surfa soppa till veckan! Vi kör Linas Matkasse, men årets första kasse kommer först på söndag. Idétorka.

    Familjen skulle rata blomkål o broccoli, misstänker jag, men soppan är tagen.

    kram
    AC

Lämna en kommentar